logo První krok - jesle Brno

Připravené prostředí doma – jak na to ?

,,Připravené prostředí umožňuje dítěti realizovat svou svobodu a uspokojovat vývojové potřeby. Je to místo, kde dítě zažívá pochopení a radost. Ohromná tvořivá energie dítěte formuje dítě a vede ho k aktivitě. Cílem této aktivity a tvoření je utvořit člověka.” Maria Montessori

Jedním z důležitých kroků k samostatnosti a nezávislosti dítěte je poskytnutí připraveného prostředí. Při přípravě prostředí doma můžete být kreativní, přizpůsobit ho vašemu životnímu stylu a udělat si ho udělat jednoduše a smysluplně. Určitě byste se neměli stresovat, že to nevypadá jako na pinterestu. U vás doma žijete vy a přesně vy víte, jaké prostředí bude pro vaše dítě to nejlepší. 

Doma můžete začít s tvořením koutků, které budete postupně rozšiřovat. Kdy a jak koutky rozšířit zjistíte pozorováním vašeho dítěte. Každé místo by se mělo pojit s řádem, děti ho milují – uklidňuje je a rychle se jeho prostřednictvím učí. Pokud mají prostor, velmi rychle zvládnou spoustu věcí samy. 

Jedním z koutků je místo pro aktivitu. Na takovém místě tvoříme prostor pro práci, například: židlička se stolkem a koberec na zemi. Pomůcky, hračky, knihy, výtvarné pomůcky a další věci pro práci mohou být umístěny v polici, na tácku, v košíku – podle vaší fantazie. Důležité je, aby každá věc měla své místo. Zároveň je lepší poskytnout méně pomůcek a ty časem podle toho, co dítě zrovna baví, obměňovat. Nestane se tak, že by bylo přehlcené. Pokud přemýšlíte, jaké pomůcky nachystat, máme pro vás pár tipů. Spoustu věcí je možné pořídit z druhé ruky, ve starožitnictví nebo si je vyrobit. Co takhle zkusit kuličkovou dráhu z ruliček od toaletního papíru? Nebo vzít pár kuliček, udělat do krabice od bot díru a vytvořit si vhazování? Použít můžete i úzkou nádobu nebo třeba malou vázičku. Na stěnu lze připevnit tabuli, pod ni položit do košíku/mističky 2 křídy, houbičku a máte rozšířenou i výtvarnou část. Není důležité pořídit drahé pomůcky, důležitější je pozorovat, co dítě zrovna baví a tvořit prostředí s láskou. 

Místo pro přebalování a oblékání. Děti, které chodí do jesliček a nosí plenky, se už často v leže přebalovat nechtějí. Je tedy dobré vytvořit místo, kde bude možné přebalování ve stoje. Na tomto místě se dítě může také převlékat. Může jít o místo v koupelně, v pokojíčku nebo tam, kde byl dříve přebalovací pult. Můžete mu nachystat malou židličku, na které se bude moci obléknout, poličku s plenkami, které vám samo může podat, zrcátko, košík s krémy atd. Při odplenkovávání je důležité vytvoření prostoru s nočníkem nebo s prkénkem na záchod. 

Místo na jídlo. Vlastní židlička u stolu a společné stolování jsou základ. Děti se učí od nás a je důležité dát jim důvěru i při stolování. Čím dříve dostanou do ruky lžíci, tím lépe. Společné stolování nemusí být během každého jídla, může se jednat například jen o večeři. Pokud máte prostor, můžete vašemu malému vyhradit místo v nízkém šuplíku, kam mu dáte jeho nádobí a ono si jej může před každým jídlem samo nachystat. 

Neméně důležité je i místo pro spánek. Budí se dítě v noci s tím, že má žízeň? Můžete mu nachystat lahev s pitím tak, aby k ní mělo přístup a mohlo se samo napít, aniž by vás budilo. Pokud má možnost z postýlky samo vylézt, brzy zjistí, že vás ráno nemusí hned budit, ale může se vydat zkoumat například knihy nebo si jít hrát. I v této oblasti se může dítě hodně osamostatnit. 

Nejoblíbenějšími činnostmi jsou ty každodenní – úklid, vaření. Děti vás u nich vidí a chtějí je také dělat. Častou situací je rozlitá voda. Můžete mít hadříky na takovém místě, kam si dítě samo dojde a vodu utře, aniž by vám muselo říkat. Děti se velmi rády účastní vaření, a tak vám mohou pomoci třeba tak, že nakrájí okurku vlnkovým kráječem, zamíchají těsto nebo přesypou odváženou mouku do mísy. Je důležité, aby měly děti vaši důvěru a abyste si díky prostředí které vytvoříte, váš společný každodenní život užívali. 

„Jakmile se děti ocitnou v podmínkách skutečného života, kde mají k dispozici opravdové nástroje a pomůcky přizpůsobené jejich velikosti, probudí se vnich neočekávaná energie.“

Maria Montessori