Prostor, který ve veřejném školství chybí a proto jsme tady
Naše montessori jesle První krok a montessori školku Druhý krok tak nejsou jakousi nadstandardní náhradou veřejného předškolního vzdělávání, ale naopak odpovědí na jeho chybějící kvalitu. Dokud nebude dostatečný společenský a rodičovský tlak na vznik veřejných montessori tříd, zůstane vzdělávání tohoto typu dostupné především prostřednictvím soukromých jeslí a školek, jako je ta naše. Vnímáme to jako cestu, jak ukázat, že montessori lze dělat kvalitně s respektem k vědeckým poznatkům i dětským potřebám a že by takové prostředí mělo být dostupné všem dětem, nejen těm, jejichž rodiče si jej mohou dovolit.
Smyslem našeho působení není montessori „privatizovat“, ale ukazovat, že funguje a že si zaslouží místo i ve veřejném vzdělávání. Pokud má být vzdělávání spravedlivé, musí dětem umožnit dosahovat svého potenciálu bez ohledu na rodinné zázemí. Výzkum, který vám chceme představit, naznačuje, že montessori k tomu může být jednou z cest. A dokud tato cesta nebude veřejně otevřená, je naší úlohou ji uchovat a dětem nabídnout.
Výzkumná studie University of Virginia
První celonárodní randomizovaná studie veřejných montessori mateřských škol ve Spojených státech, vedená výzkumníky z University of Virginia, přináší důležité poznatky o tom, jak montessori prostředí ovlivňuje rozvoj dětí. Výsledky ukazují, že děti v montessori programech dosahují lepších akademických i sociálně-emocionálních výsledků než jejich vrstevníci v běžných školkách – a tento efekt přetrvává i v dalších letech.
Studie sledovala téměř 600 dětí ve věku 3 až 6 let v montessori třídách napříč 24 školami. Ukázalo se, že děti v montessori:
- dosahují lepších výsledků v oblasti čtení, slovní zásoby a rané matematiky,
- dokáží lépe řídit své chování -soustředit se, odložit impulzivní reakci a dokončit úkol (tyto schopnosti bývají označovány jako seberegulace a pracovní paměť, někdy také jako exekutivní funkce),
- lépe rozumějí emocím druhých a zvládají sociální situace,
- častěji si vybírají náročnější úkoly před snadnými -tedy volí výzvu, která podporuje učení.
Na rozdíl od mnoha tradičních programů, kde časem původní přínosy mizí, u montessori dětí se rozdíly oproti běžným školkám v průběhu let ještě zvětšovaly.
Montessori nevytváří rozdíly, naopak je snižuje
Významná jsou dvě zjištění, která souvisejí s rovností šancí:
1. Sociální a ekonomické znevýhodnění a rozdíly ve výsledcích
Rozdíl mezi dětmi z rodin s nižším příjmem (v montessori programech) a dětmi z rodin s vyšším příjmem (v běžných školách) byl menší v každém měřeném období. Na konci studie již nebyl statisticky významný.
2. Schopnost seberegulace jako podmínka úspěchu – ne v montessori
V běžných programech platí, že děti, které se dokáží lépe soustředit a ovládnout impulzivní reakci, mívají i lepší výsledky v učení. Ve třídách montessori tomu tak nebylo -děti s nižší úrovní těchto schopností (tedy slabší seberegulací) dosahovaly stejně dobrých akademických výsledků jako jejich vrstevníci s úrovní vyšší. montessori uspořádání tedy neprohlubuje rozdíly, ale umožňuje růst i dětem, které začínají s horšími předpoklady.
Proč montessori funguje
V prvních šesti letech života prochází mozek rychlým vývojem a zkušenosti v tomto období mohou mít trvalý efekt. montessori prostředí je navrženo tak, aby tento vývoj podporovalo:
- děti mají přístup k materiálům, které odpovídají jejich vývojové úrovni,
- mohou si vybírat práci samostatně, ale v jasně strukturovaném prostředí,
- učí se ve věkově smíšených třídách, kde mladší děti přirozeně pozorují starší a starší si opakováním a pomocí druhým upevňují znalosti.
Kvalita provedení rozhoduje
Výzkum také ukazuje, že výsledky závisí na tom, jak věrně je montessori metoda realizována. Nejlepších výsledků dosahují třídy s tzv. vysokou věrností (autentická montessori):
- učitelé mají odborné montessori vzdělání,
- používají se originální montessori materiály v plném rozsahu,
- výuka není kombinována s tradičními metodami, které s principy montessori nesouhlasí
Pokud jsou tyto podmínky dodrženy, děti obvykle vykazují větší kognitivní i sociální pokroky.
Závěrem
Montessori není pouze „jiný styl výuky“. Je to promyšlené prostředí založené na hlubokém respektu k dítěti, jeho vývoji a přirozené touze učit se. Výzkumy potvrzují, že takové prostředí podporuje akademický růst, sociální dovednosti, vnitřní motivaci a zároveň dokáže snižovat rozdíly mezi dětmi vycházejícími z odlišných podmínek.
Naše školka vznikla právě proto, aby dětem nabídla plně autentické montessori prostředí, které odpovídá principům potvrzeným vědou i dlouholetou praxí. Autenticita pro nás znamená, že vzdělávání probíhá podle originální montessori metodiky, nikoli podle její volné interpretace. Lektorky se průběžně specializovaně vzdělávají v montessori pedagogice a dále se profesně rozvíjejí. Materiály, rytmus dne i způsob práce s dětmi respektují potřeby a vývojová období dítěte, ne požadavky systému či pohodlí dospělého.
Věříme, že právě kvalita připraveného prostředí a odborná, citlivá práce průvodců rozhoduje o tom, zda montessori vzdělávání skutečně přináší výsledky, které popisuje výzkum.
Zdroje:
Lillard, A. S., Heise, M. J., Richey, E. M., Tong, X., Hart, A. & Bray, P. M. (2017). montessori Preschool Elevates and Equalizes Child Outcomes: A Longitudinal Study. Frontiers in Psychology, 8:1783. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01783.
Lillard, A. S., et al. (2025). A National Randomized Controlled Trial of the Impact of Public montessori Preschool at the End of Kindergarten. Proceedings of the National Academy of Sciences. DOI: 10.1073/pnas.2506130122.