logo První krok - jesle Brno

Jak se připravit na sourozence?

Tentokrát to bude jiné než poprvé. V tuto chvíli už nebude jen to malé miminko, ale i starší sourozenec, pro kterého to bude asi největší změna, proto je třeba se snažit mu to usnadnit.

Věk dítěte hraje zde velkou roli. Situaci hůře chápou děti okolo dvou let (a mladší), pro které může být těžké se vyrovnat s tím, že jejich maminka musí dělit lásku dvěma, a svůj čas věnovat i někomu jinému. 

Víte jak se říká, “lepší být připraven, než překvapen”. Povídejte si s dítětem o tom, že bude starším bráškou/sestřičkou, a co to obnáší. Nebojte se jej zapojit do příprav čekání na miminko, a následného pomáhání s mladším sourozencem. Děti velmi rády donesou plenku, podrží krém nebo zvednou spadlý dudlík. Důležitá je vzájemná trpělivost a empatie. 

Soupeření mezi dětmi

Jedna z věcí, která nás jako rodiče dokáže zasáhnout a nevidíme ji rozhodně rádi. Děti se mezi sebou perou, nadávají si, berou si věci a nechovají se k sobě zrovna ukázkově. Povídejte si o této situaci, řešte ji společně s dětmi, s manželem, přítelkyní, ale klidně i s rodinou nebo kamarády. 

Každý z nás má nějaké pocity. I batole zažívá pocity. Naučte vaše děti již od malička chápat své pocity a emoce. Vysvětlete jim, že je v pořádku mít špatnou náladu, cítit frustraci, přičemž jiný den mít naopak radost a usmívat se. Mnohdy děti (často nevědomky) tlačíme k tomu, aby se chovaly hezky a byly hodné – bylo by sice super, kdyby tomu tak bylo, ale je třeba myslet i zde na nějaké hranice a nevyvíjet na ně zbytečný tlak.

Zkuste tomu pomoci – buďte dětem průvodcem v tom, jak se mohou k sobě chovat. Když sourozenec už od narození nového člena uvidí, jak se k miminku chováte jemně, jak společně spokojeně trávíte čas, tak brzy uvidíte, že tohle vše starší sourozenec bude vnímat a nasávat. Také je důležité to, jak se k sobě chováte doma – děti tohle všechno vnímají, často mají v rodičích ty vzory, kterými by chtěli být. Všechno tohle jsou signály, které se mohou promítnout později, třeba právě v sourozeneckých vztazích.

Důležité je děti nesrovnávat. Tohle je častý problém. Jedno dítě je hodnější, druhé může být zlobivější, což je také v pohodě, každý ze sourozenců je v něčem jiný. Jedno dítě má talent na malování, druhému to tolik nejde, ale může se z něj stát třeba talentovaný sportovec. V případě, že budeme jedno dítě “nálepkovat” nebo podceňovat a druhé jen chválit, dítě si to bude zcela jistě uvědomovat a na sebevědomí mu to rozhodně nepřidá, ba naopak. Děti často vnímají, i když si třeba myslíte, že tomu zrovna v tu chvíli tak není. Už jen z těchto špatně zvolených slov může vzniknout konflikt mezi sourozenci.

Vlastní prostor

Začněme rovnou typickou situací, kdy máte doma miminko a starší sourozenec (třeba 3 roky) má doma prostor na to, si stavět kolejnice na zemi, komín z kostek nebo rozdělanou jakoukoliv hru na zemi. V této chvíli, kdy dítě většinu dne prospí, projí nebo je s rodiči se pro dítě v ohledu prostoru toho tolik nemění. 

A teď přichází ten zlom! Z miminka je najednou batole, začíná lézt a vaše starší dítě najednou postrádá místo, kde by ho jeho mladší sourozenec nechal si postavit něco z dřevěných kostek, malovat obrázky, apod. V případě, že máte tedy více dětí, tak je dobré jim zajistit nějaký prostor, kde se mohou věnovat tomu, co je zajímá a chtějí dělat. Může se jednat o vlastní pokojíček, ale v případě, že tuto možnost nemáte, tak bohatě postačí udělat nějaký koutek v jakémkoliv pokoji, kde máte místo. Bylo by super také nezapomínat na prostor, kde se mohou společně zabavit. 

Vymezení části místnosti je určitě skvělým nápadem, protože když se nad tím zamyslíte, i starší děti ocení svůj pokoj nebo svou část v pokoji. Vše je vždy třeba akorát přizpůsobit stáří dítěte.

Co je dobré mít na paměti

Dospělí, tak stejně i děti jsou rozdílní. I přesto, že mají spoustu společného, každé dítě má jiné schopnosti, přednosti, cíle – každé z nich vnímá věci okolo jinak a taky je jinak emočně nastavené. Nějaké neshody se vždy najdou, na tom není nic špatného, ale je dobré, aby děti znaly své hranice. Skrze hranice je důležité si zmínit i to, že není možné děti kousat, škrábat nebo jim jakkoliv ubližovat. Důležité je být pro děti vzorem, neřešit všechny situace za ně. V případě, že dochází k nějaké nepříznivé situaci, děti se hádají o hračku, pomůcku či třeba o to, kdo zalije květinu je v tuto chvíli na místě přijít s řešením, dnes zaléváš ty, zítra může sestra. Nyní máš kuličkovou dráhu ty, odpoledne si s ní může hrát sestra. Děti tohle vše vnímají a učí se. 

U nás ve třídách učíme děti tomu, aby si uměly říct, když se jim nelíbí, že jim někdo zasahuje do jejich prostoru. Dítě, které pracuje s pomůckou (například na koberečku) a nějaký kamarád mu začne zasahovat do jeho osobního prostoru, může říct kamarádovi “stop” a ukázat k tomu rukou (dětem, které si sami ještě neřeknou pomáháme my) – dává tím najevo, že se mu to nelíbí, že zde pracuje s kuličkovou dráhou on a nechce být rušen. Učíme se tím respektovat jeden druhého. Ve spousta případech potom příjde jedno dítě k druhému a řekne: “Můžu se přidat? V případě, že dítě nemluví, zeptáme se za něj, jestli je tohle možné. Spoustu dětí rádo také pozoruje, to je také v pořádku, často potom samo od sebe u něj nastane zlom a začne samo.